ریمپ ایسیو چیست ؟
در خودروهای انژکتوری از ایسیو (کامپیوتر) جهت مدیریت موتور خودرو استفاده شده است که این کامپیوتر دستور پاشش و ایجاد جرقه براساس فاکتورهای گوناگون با توجه به شرایط کار موتور صادر میکند.
ایسیو علاوه بر ایجاد و نظارت بر میزان پاشش سوخت و تنظیم جرقه بر بسیاری از موارد مورد نیاز یک خودرو انژکتور نیز نقش مستقیم دارد.
کلیه وظایف ایسیو از طریق یک نرم افزار صورت می پذیرد که به اصطلاح به این نرم افزار، دامپ گفته میشود. در تعریف ساده تر، ایسیو یک نوع کامپیوتر بوده و دامپ نیز ویندوز این کامپیوتر می باشد.
تا اینجای کار بطور کلی با مفهوم دامپ آشنا شدیم. حال این دامپ شامل بسیاری از جداول مورد نیاز جهت کارکرد یک موتور می باشد. مانند جداول پاشش سوخت و پدال گاز، هوای ورودی، گشتاور و…
سازنده خودرو، با توجه به نوع خودرو و همچنین نوع ایسیو استفاده شده و با در نظر گرفتن یکسری فاکتورهای کلی، و بعلت استراتژی مهمی مانند تامین قطعات یدکی و از دست ندادن مشتری و بسیاری از مولفه های اقتصادی دیگر که در این بحث نمی گنجد، اقدام به انتقال دامپ به ایسیو خودرو می نماید.
این دامپ امکان استفاده موثر از تمام توان خودرو را دارا نمی باشد و جهت دسترسی به قدرت بیشتر و به نوعی پنهان خودرو نیاز است که جداول دامپ مورد تنظیم و بازیابی قرار گیرد.
به تنظیم و بازیابی جداول دامپ، ریمپ گفته میشود. حال این بازیابی جداول با توجه به وضعیت خودرو و نیاز مشتری توسط یک متخصص ریمپ انجام خواهد گرفت.
شخص ریمپ کار نیاز است که با علم ریمپ آشنایی کامل داشته باشد. متاسفانه موارد زیادی دیده شده است که شخصی در یک مغازه ای مانند باطریسازی بعد از گذراندن یک دوره دو سه روزه و توسط دیاگ یا پروگرامر، در عرض نیم ساعت اقدام به ریمپ می نماید. که در دستگاه فوق بعنوان مثال میزان جداول پاشش سوخت و آوانس جرقه زنی و برخی پارامترهای ساده با فشردن یک دکمه تحت عنوان افزایش شتاب بصورت کاملا روتین افزایش می یابد. جدا از اینکه در اکثر موارد به علت انتخاب ناصحیح جداول ، تغییری در خودرو احساس نمیشود یا خودرو گاز خورده و یا در دست انداز و ترمز ناگهانی، خاموش می گردد.
و در موارد نادر اگر هم بصورت اتفاقی یک دامپ هم همین چند جداول که دستگاه های فوق، می توانند بصورت ناقص پیدا کنند، ریمپ گردد و مشکلاتی ایجاد نشود بعد از گذشت چند صد کیلومتر، خودرو به حالت اول قبل از ریمپ باز می گردد. به علت عدم کالیبره جداول سنسور اکسیژن پس حتما قبل از سپردن خودرو خود جهت ریمپ حتما در این خصوص که شخص مورد نظر علم کافی در این خصوص دارد یا خیر مطمئن گردید. یا توسط پروگرامر و دیاگ این کار را برای شما انجام میدهد یا کپی کردن یک دامپ مشابه ریمپ شده که در این حالت نیز آن چیزی را که از ریمپ انتظار دارید، به دست نمی آورید.
شخص ریمپ کار باید تسلط کامل بر نرم افزاری تخصصی ریمپ مانند
winols داشته و با زبان های برنامه نویسی اسمبلی و سی و.. آشنایی کافی داشته باشد.